Dag 6 - Jiufen, Jinguashi (POW, Sea of Two Colors) en Nanya Rock Formation

24 juli 2018 - Jioufen, Taiwan

Vanochtend vroeg hebben we afscheid genomen van het mooie Baisha bay in onze achtertuin en zijn we doorgereden naar Jiufen.

Onze eerste tussenstop voor vandaag was Nanya Rock Formation. Dit is een uitzichtpunt over de oceaan. Ondanks de warmte hebben we toch ruim 3 kwartier geklommen over de rotsen.

Vlakbij Nanya Rock lag de Jinguashi zee. De naam zegt het al, twee kleuren zee, geel en blauw (van Jing Jang, twee tegenovergestelden). Het gele water werd gekleurd door de koper-en goudmijn die boven op de berg stond.

Vanaf het uitkijkpunt bij de Jinguashi zee zouden we later op de dag nog verder naar boven rijden om het museum te bezoeken dat bij de mijn hoorde. Eerst maakten we nog een tussenstop bij de Golden Waterfall. De rotsen waren gekleurd door het koper en goud in goud dat meespoelde in het water. Het was prachtig!

Na tien minuten rijden kwamen we bovenop de berg aan bij het POW (prisoners of war) monument en museum. Het museum en monument lieten zien hoe het er in de mijn aan toe ging tijdens de tweede wereldoorlog. In de oorlog werden met name Britse en Canadese gevangenen door de Japanners als slaven ingezet in de mijn. Van de ruim 1100 krijgsgevangenen hebben 68 het werk in de mijn overleefd na de bevrijding. Het was een indrukwekkende ervaring om op de plek te staan waar dit geweld zich heeft afgespeeld.

Na een rondleiding van onze gids zijn we doorgereden naar onze eindstop, Jiufen. Het stadje staat bekend om zijn drukke straten en mooie lampionnen. Niks daarvan is gelogen. Je kon werkelijk waar bijna je kont niet keren, maar het was super gezellig! Bij aankomst moesten we de koffers langs de smalle trappen onhoog tillen naar het hotel in het dorpje, dat was erg warm! Na een half uurtje rust hebben we de winkeltjes bezocht en lekker geshopt. In de avond hebben we heerlijke dumplings, garnalen, rijst, sushi en noodles gegeten (we zaten erg vol). Na het eten zijn we langs alle lampionnen gelopen en hebben we ons goed gedaan aan een beker Bubble Tea (een delicatesse in Taiwan, zwarte thee met melk en gelly).

Na deze drukke (maar wel geweldige) dag is het tijd om even uit te rusten en een lekkere douche te nemen. Tot morgen!

1. Natasja:
    24 juli 2018
    Klinkt prachtig meis!!
  2. Hayaty Flu-Bodha:
    25 juli 2018
    Mooie foto's. Hoe warm is het daar? Niet te harden hier met de hittegolf... pffffffffffff ….